آفت کش ها, مقالات

آفت کش ها و کارگران

اسپری کردن آفت کش ها

آفت کش ها و کارگران

آفت کش:

آفت کش ها یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی صنعتی در جهان امروزی هستند. از آنجایی که به طور خاص برای سمی بودن طراحی شده اند، از خطرناک ترین ترکیبات برای سلامت انسان نیز هستند.

میزان مصرف آفت کش ها:

سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده. تخمین می زند که میزان کل آفت کش های مورد استفاده در جهان در سال های 2006 و 2007 تقریباً 5.2 میلیارد تن در هر سال بوده است. برآورد WHO برای سال 2001. بیش از 2.5 میلیون تن آفت کش به ارزش بیش از 30 میلیارد دلار برای استفاده سالانه در کشت در سراسر جهان بود. و استفاده از آفت کش ها در کشورهای در حال توسعه و در ایالات متحده. هر کدام حدود 20 درصد از مصرف سالانه جهانی را تشکیل می دهند.

خطر آفت کش

خطرات استفاده از آفت کش ها:

بسته به شیوه های خاص به کار بردن ، خطرات مرتبط با کاربرد آفت کش ها وجود دارد. چنین خطراتی باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و سلامتی انسان به ویژه برای افرادی می شود که مستقیماً با سموم دفع آفات در تماس هستند و معمولاً بیشترین تماس را دارند. ذخیره‌سازی ناچیز آفت‌کش‌ها همچنین ممکن است منجر به قرار گرفتن در معرض حاد ویا مزمن شود. که پیامدهای نامطلوب بهداشتی و زیست‌محیطی دارد. اگرچه راه‌های استنشاقی، پوستی و دهانی از شایع‌ترین راه‌ها در معرض قرار گرفتن مستقیم هستند. باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در هوا، خاک، آب و غذا ممکن است به تماس‌های غیرمستقیم رایج در جمعیت عمومی بیافزاید.

چندین مطالعه اثرات مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بر سلامت انسان را نشان داده‌اند. شدت علائم به نوع و قدرت مواد شیمیایی مورد استفاده و همچنین میزان و مدت قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد. کارگران کشاورزی به عنوان بزرگترین گروه شغلی در معرض خطر. به ویژه سمپاشی های آفت کش شناسایی شده اند. برآوردهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد. که سالانه سه میلیون مورد مسمومیت شدید با آفت کش ها در جهان رخ می دهد. علاوه بر این، 25 میلیون علائم مسمومیت با آفت کش ها. در بین کارگران کشاورزی در کشورهای در حال توسعه گزارش شده است. در سال 2008، Subashiny و Thiruchelvam گزارش کردند. که مسمومیت حاد با آفت کش ها نگرانی عمده ای برای کشاورزانی است. که با استفاده از اسپری های دستی با سموم دفع آفات و سم پاشی آنها استفاده می کنند. و منجر به عوارض متعدد در سریلانکا می شود.

بیماری ها و علائم:

بیماری ها و علائم مرتبط با استفاده از آفت کش ها عبارتند از: سردرد، بی حالی، اشک چشم. آسم و درماتیت. اختلالات عصبی مرکزی مانند عصبی بودن، تحریک پذیری. افسردگی و کمبود حافظه نیز گزارش شده است. عوارض مزمن مانند پارکینسونیسم و سرطان ممکن است رخ دهد. در کنیا، محققان در مطالعه خود به اثرات منفی استفاده از آفت‌کش‌ها بر محیط‌ زیست اشاره کردند. در حالی که کارگران مزرعه چندین علائم مربوط به استفاده از آفت‌کش‌ها را در افرادی که فاقد لباس‌های محافظ کافی بودند یا استفاده نمی‌کردند، تجربه کردند.

مطالعات در کنیا:

صنعت باغبانی در کنیا دستخوش توسعه فوق العاده ای شده است. در حال حاضر دومین درآمد خارجی بزرگ در کنیا است. بیش از 500000 نفر به طور مستقیم. و بیش از 2 میلیون نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار هستند. در کنیا، مصرف سموم ثبت شده در سال 2005 ،7047 تن متریک بود. که حشره کش ها 40 درصد از این حجم را تشکیل می دادند. اثرات منفی بر محیط زیست نه تنها به دلیل مواد فعال بلکه به دلیل ناخالصی‌ها. حلال‌ها، حامل‌ها، امولسیفایرها و سایر اجزای تشکیل‌دهنده محصول فرموله‌شده است. که به طور معمول در غلظت‌های بالاتر از آفت‌کش واقعی وجود دارند.

شهر نایواشا در کنیا مرکز کشاورزی باغبانی در مقیاس بزرگ است. کشاورزان باغبانی برای برآوردن نیازهای بازار برای گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات با کیفیت در اروپا از حجم زیادی از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه اثرات مثبت قابل توجهی مانند صنعتی شدن، اشتغال و توسعه زیرساختی در این منطقه وجود داشته است، اما این صنعت چالش های متعددی را نیز به همراه داشته است که شامل اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض آفت کش ها بر سلامت کارگران و ساکنان نایواشا می باشد. بنابراین هدف از این مطالعه ارزیابی بیماری‌ها و علائمی است که ساکنان شهر نایواشا معمولاً تجربه می‌کنند و ارتباط احتمالی آنها با استفاده از آفت‌کش‌ها است.

توصیه ها:

اول، این کارگران باید همان آموزش رسمی را در مورد آفت کش ها در مزارع مختلف گل دریافت کنند که به سمپاش ها ارائه می شود. تا این افراد به همان اندازه سمپاش ها از خطرات خود برای قرار گرفتن در معرض آفت کش ها آگاه باشند. دوم، زمان‌های طولانی‌تری بین آخرین سمپاشی آفت‌کش‌ها و ورود این کارگران به گلخانه (زمان ورود مجدد) ممکن است مورد نیاز باشد. به‌ویژه زمانی که زمان‌های ورود مجدد در مزارع گل کنیا به طور قابل‌توجهی کمتر از زمان تعیین شده برای گلخانه‌ها برای آفت‌کش‌های خاص در اروپا. آمریکای شمالی، ژاپن یا استرالیا باشد. زمان‌های مناسب ورود مجدد مخصوص آفت‌کش‌ها باید توسط دولت کنیا برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در این گروه کاری آسیب‌پذیر اجرا شود. علاوه بر این، هنگام کار با گل‌ها یا گیاهان مرتبط با آفت‌کش‌ها. لباس‌های محافظ (دستکش، لباس‌های یک روزه و ماسک‌هایی که توسط صاحبان مزرعه گل تهیه می‌شود) باید به طور معمول در دسترس  کاشت‌کنندگان و برداشت‌کنندگان باشد.

همچنین صاحبان و مدیران مزارع گل باید شیوه‌های مدیریت یکپارچه آفات را تا حد امکان برای کاهش قرار گرفتن در معرض و اثرات نامطلوب ناشی از پخش مکرر سموم دفع آفات معرفی کنند، عملی که به دلیل نگرانی‌های ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، تحقیقات بیشتری برای پیگیری موارد مواجهه مکرر با آفت‌کش‌ها در محیط کار برای بیماری‌های مزمن، و نشانگرهای زیستی مؤثری که می‌توانند برای شناسایی زودهنگام آسیب‌پذیرترین افراد در برابر اثرات مزمن، از جمله افراد باردار، مورد استفاده قرار گیرند، مورد نیاز است.

 

منابع:

http://www.epa.gov/opp00001/pestsales/07pestsales/usage2007.htm

http://dx.doi.org/10.1002/ajim.20623

. http://dx.doi.org/10.4314/pamj.v9i1.71201

http://www.pesticideinfo.org/

http://dx.doi.org/10.1179/oeh.2002.8.3.212

http://dx.doi.org/10.1136/oem.57.3.195

http://dx.doi.org/10.1016/S0048-9697(01)00868-3

http://dx.doi.org/10.1080/10937400490253229

http://dx.doi.org/10.1023/A:1022579416322

http://dx.doi.org/10.1186/1745-6673-2-9

 

1 نظر در “آفت کش ها و کارگران

  1. reza گفت:

    بسیار عالی و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.